Monday, October 24, 2011

pantang larang orang melayu

Assalamualaikum readers
cuti deepavali so otak pun seakan-akan bercuti jugak
just go with the flow bak kata omputeh,tapi entry ni nak cerita pasal pantang larang orang melayu
pantang larang ke? erm kalau salah tolong betulkan aku yup
walaupun dah moden pantang larang tu tetap ada..tapi waa orang moden beb ni tahun 2011 mana wa nak percaya semua tuu..kalau mak wa cakap wa akan ada setiap alasan di sebalik pantang tu
wa kan terer..terer meng auta

1.tak boleh duduk atas bantal nanti naik bisul
benda ni sampai sekarang pun mak aku cakap bila adik2 aku duduk atas bantal..tapi yang sebenarnya tak pun..tak caya? dah banyak kali aku duduk atas bantal,tak der pun ( padahal diorang nak bantal tu nak buat baring )

2. jangan menyanyi di dapur nanti dapat suami tua
ok..aku memang suka nyanyi walaupun suara aku tak sedap cam ziana zain & aku tak boleh rapping cam abg pitbull aku tu..bila nyanyi je mesti nenek aku cakap nanti dapat laki tua.aku cakap tak kisah pun sebab makin tua makin banyak harta kan,untung2 boleh tumpang senang..hehe ( tapi petua ni bagus,sebabnye tak nak nanti air hujan dari mulut tu tempias masuk makanan or minuman,kan tak senonoh tu )

3. tak baik potong kuku waktu malam
sebab kan dulu mana ada eletrik baagai..nanti kang terpotong jari kang naya plak
zaman sekarang kan dah moden..tapi eletrik kena potong tu lain hal la der

4. kalau nak buat tapai kena mandi & bersihkan diri dulu
yang ni cikgu aku yang bagi tahu masa zaman matrik dulu la..sebab nye kan kat tangan kita ni ada banyak enzyme..bila dah bercampur dengan ragi yang kita taruk dalam tapai tu so akan sebabkan banyak proses aroebic respiration,..erm korang faham tak secara mudah nya tapai tu akan cepat masam la

5. kalau meniarap jangan angkat kaku nanti mak mati tertonggeng
yang ni aku tak percaya..sampai sekarang aku tak jumpa alasan nye apa

6. pensil tak boleh lebih pendek dari jari kelinking
ni bukan pantang larang melayu tapi ni pantang larang masa aku kecik2 dulu klau pendek nanti mak mati kena apa ntah..so bila pensel dah pendek cepat2 mintak duit nak pergi beli pensel baru..tapi tu budak lain lain la bukan aku..peduli apa aku,pensel aku.suka hati aku la kan..

7. jangan suka cium tangan baby nanti bila dah besar suka meminta-minta
ni pantang larang untuk yang dah ada anak la..betul ke tak aku tak tahu..nak jugak buat eksperimen bila dah ada anak nanti..tapi tak ke naya kalau betul mau tak nye nanti anak aku mintak nak swimming pool,mercedes benzs..mana nak ragut semua tu

8. orang mengandung tak boleh makan nenas
ni melayu punyer..bukan tak boleh makan terus tapi di awal kehamilan tu tak digalakkan la sebab placenta tu tak menempel dengan kuat lagi kat dinding rahim tu,sebenarnye boleh makan.. ( ni cik misi yang cakap )

tu je la dulu..dah tak ingat 
nanti la bila ada orang cakap aku tulis dalam note & buat entry lagi..tu pun kalau ramai yang nak la kan
till then
babai


5 comments:

  1. masa kecik2 dulu,igt lg kwn2 cbok cter psal pensil xbole lbih pendek dr jr klinking..mna la asal usul pantang larang tu..haha

    ReplyDelete
  2. yg sal mak tuh, aku ase sbb terkejut tgk ank dara dia x senonoh....hahaha

    ReplyDelete
  3. maybe jgk kot..tpi yg ryk bnde ni bdk2 bkn kaum mak2

    ReplyDelete
  4. no 5 tak boleh angkat kaki semasa meniarap sebab orang dulu2 perempuan semua pakai kain batik. kalau angkat kaki nanti kang nampak pulak yang dalam2. haha. sekarang ni jarang2 je orang perempuan yang pakai kain batik. so boleh je meniarap angkat kaki. hehe

    ReplyDelete