Saturday, December 17, 2011

aku pun tahu agama..ko tak payah ajar la

Assalamualaikum peeps

ini blog aku,so it's up to me la kan nak tulis apa..so back to timeline la masa kecik2 dulu mesti mak hantar pergi mengaji kan,tak pun mak sendiri yang ajar kat rumah..same goes to me
lepastu masa kecik jugak la ilmu & nilai2 keagamaan ni sepatutnya diterapkan sehingga ke tua,well tujuan aku ni bukan la nak inform kat sini yang aku ni baik sangat tapi korang nilai la sendiri

1 hari tu aku naik bas kolej aku..baru jer lepas habis exam..atas bas tu fikiran tu duk merewang sampai korea sebab nak masuk running man,ada la 2 orang si polan yang tengah bercakap..bukan niat aku nak pasang telinga sebab aku ni bukan wartawan hiburan,tapi tak kan la aku nak tutup pulak kan telinga aku ni,nak pekak kan lagi la tak boleh..so aku dengar pun tak jelas sangat la

mula si polan ni bercakap pasal member dia yang 1 hostel dengan kite orang jugak & budak tu tak solat,dah la tak solat budak tu pergi duduk pulak atas surah yasin si polan ni,so si polan ni marah la sebab benda tu kan suci mana boleh buat macam tu..lepas tu budak tu marah 'eleh nak tegur aku pulak,macam la ko tu baik sangat'..lepas tu si polan tu cakap kat member dia 'boleh dia cakap kat aku macam tu,macam la dia sorang yang belajar agama,aku pun belajar gak dulu 5 tahun' bila dengar je ayat tu aku automatik sengih sorang2.
fyi si polan yang bercakap tu no longer virgin,aku bukan nak kutuk tapi nak korang faham kenapa aku cakap macam ni,tikar sejadah pun entah ke mana

then
.
.
.
.
bla bla bla
.
.
.
si polan ni cerita kat member dia yang kenapa balak dia pilih dia 'sebab aku ni jadi diri aku sendiri,aku tak hipokrit'

yang tak boleh blah nye tahu pulak pasal agama,5 tahun belajar,lama tu beb tapi kenapa tak amalkan ke belajar atas sebab nak amek exam..bagi aku la proses belajar ni tak kira la dunia or akhirat sampai bila2 pun akan belajar tak setakat terhenti lepas amek spm jer..tu la kan manusia akhir zaman ni

aku nak cakap lebih2 pun tak boleh takut aku pulak yang jadi lebih teruk..sebab benda tu tak jadi kat aku sendiri..kan sebijik kena atas dahi baru padan muka aku

tapi ayat yang aku ingat dari video ustaz azhar la : orang yang sembahyang tak semestinya baik,ada yang baik ada yang tak baik tapi orang yang tak sembahyang konpem2 la tak baik

lagi 1 : orang yang pakai tudung tak semestinya baik,ada yang baik ada yang tak baik tapi orang yang tak pakai tudung konpem2 tak baik

one more funny things la yang boleh buat aku sengih sorang2 : kalau pergi ke tempat baru la mesti bawak yasin lepas tu letak bawah bantal konon2 as a shield la untuk korang sebab takut ada 'something' tapi yang peliknya buka pun tak pernah apatah lagi nak baca..percaya dengan Allah tapi tak takut pulak kat Allah

dunia oh dunia



4 comments:

  1. letak Yassin bawah bantal dgn tujuan mcm nk elak something tu bleh dikategorikan sbg syirik..tu yg lect saya pesan..juz 4 information..
    =)

    ReplyDelete
  2. husays : aa la kan
    chenta : macam tu ke,tak tahu la plak..nasib tak pernah buat

    ReplyDelete
  3. cik misi...
    sabar la...dunia ni ad mcam2 ragam manusia..
    huhu

    ReplyDelete